Araç Servis, Bakım, Onarım
HİZMETLER

ARAÇ SERVİS, BAKIM, ONARIM

Araç Servis, Bakım, Onarım

BAKIM

Mekanik Bakım & Onarım
Düzenli bakım sizi de aracınızı da korur!
Doğru Yerde Olduğunuzdan Emin Olun !

Araçların zamana veya kullanım kilometresine bağlı olarak periyodik bakımlarının yapılması gerekir. Periyodik bakımların, aracın motorunun ömrünü uzatır, tüm diğer mekanik aksamlarının sağlıklı çalışmasını sağlar. Böylece kullanıcılar emniyetli, konforlu ve ihtiyaç duydukları performans seviyesinde yolculuklar yapabilirler.

“Araç Servis Bakımı” ile birlikte, Motor-Elektrik-Şanzıman-Su ve Egzoz sistemleri arızalarının tespit ve tamirlerinin yapılması gerekir.

Kullanıma bağlı olarak parçalarda eskime, yıpranma varsa değişim ya da onarım gerekebilir. Özellikle sıvılarda ve yağlarda eksilme, bozulma olabilir. Bozuk bir parça, eksik bir yağ, aracınızda çok büyük sorunlara neden olabilir. Araç bakımı, sadece sizin sürüş keyfiniz için değil trafikteki diğer sürücü, yolcu ve yayaların güvenliği için de önemlidir. Bu nedenle periyodik bakım yaptırmalı, gerekli değişiklikleri, onarımları mutlaka sağlamalısınız.

YENİ NESİL SERVİS AĞI

YENİ NESİL SERVİS AĞI

Aracınızla ilgili en son neler yapıldığının kayda alınması, siz ve aracınzla ilgilenenler adına kolaylık sağlayacaktır.

Mirsan Oto Araç bilgi ekranı kontrolleri

Motor Kontrolleri:

Motor yağı seviyesi
Motor soğutma sıvısı seviyesi ve yoğunluğu
Fren hidroliği seviyesi ve kalitesi
Hidrolik direksiyon yağ seviyesi
Antifriz yoğunluğu
Yardımcı kayış, gergi ve avare kasnak kontrolü
Hava ve polen filtresi kontrolü
Sızdırmazlık (su ve yağ kaçağı)
Egzoz Kontrolü
Susturucu
Katalitik konvertör
DPF

Elektrik Fonksiyonları Kontrolleri:

Uyarı ve arıza kodu okuma
Far – Park – Stop – Sinyal – Plaka – Sis – Araç içi aydınlatma ampulleri kontrolleri
Klima sistemi kontrolleri ve performans testi
Akü Kontrolleri (kutup başları, kablolar, yüzey voltajı, marş gücü)
Cam yıkama ve silecekler

Güç Aktarma Grubu Kontrolleri:

Ön ve arka fren disk ve balatalar
Fren hortumları ve bağlantıları
El freni ayarı
Süspansiyon kontrolü
Ön ve arka amortisörler
Aks ve aks körükleri
Rot başı – rot kolu – rotil kontrolü
Direksiyon ve salıncak bağlantısı – burçlar ve takozlar

Lastik ve Jant Kontrolleri:

Lastik hava ve diş derinliği kontrolü ve ayarı
Düzensiz aşınma tespiti
Lastik ve jant hasar durumu
Lastik subap ve subap kapakları kontrolü
Tekerlek bijon kontrolü

Diğer Kontroller:

Yangın söndürücü
İlk yardım çantası
Uyarı levhaları – Kriko – Bijon- Çekme Halatı – Stepne
Araç muayene
Kasko
Sigorta
Kaporta (taş izi, çizik, göçük)
Silecek su seviyesi
Periyodik Bakım

Yeni nesil araçlar her ne kadar en son teknolojilerle ve en kaliteli malzemelerle üretiliyor olsa da, aracınızı oluşturan parçaların bir ömrü vardır. Aracınızın üretiminde kullanılan parçalar zamanla etkisini kaybeder. Bu sebeple marka veya modeli ne olursa olsun her aracın düzenli bakıma ihtiyacı vardır. Aracınızda bu tür sorunların olup olmadığını görebilmek için öncelikle kontrol edilmesi aşınan veya etkisini kaybeden parçaların yenilenmesi ve revize edilmesi gerekmektedir.

Düzenli kontrol ve bakımlar yapılmazsa aracınızın vereceği tepkilerden de bir sorun olduğunu anlayabilirsiniz fakat beklenmedik arıza ve kaza riski, bakımı ve kontrolleri düzenli yapılmayan araçlarda oldukça yüksektir. Mirsan Oto’nun profesyonel operasyon ekibini deneyimleyip periyodik araç bakımınızı yaptırdığınızda beklenmedik arıza ve kaza risklerini en aza indirirken, aracınızın daha etkili çalışmasını sağlayarak yakıt tüketimini de azaltır. Bu sayede hem yola güvenle devam edersiniz.

Araçların periyodik km bakımları,
Motor Yağı Ve Yağ Filtresi Değişimi
Hava Filtresi Değişimi Ve/Veya Kontrolü
Klima (Polen) Filtresi Değişimi Ve/Veya Kontrolü
Yakıt Filtresi Değişimi Ve/Veya Kontrolü
Motor Bakımı Ve Kontrolü
Sıvıların Kontrolü
Fren Bakımı
Far Bakımı
Far Ayarı Ve Aydınlatmaların Kontrolü
Ön Takım Kontrolü
Motor-Elektrik-Şanzıman-Su ve Egzoz sistemleri arızalarının tespit ve tamirlerinin yapılması,

Periyodik bakım, motorlu araçların tümü için geçerli olan ve genel anlamda otomobil ve hafif ticari araçlar için üretici firma tarafından belirlenen aralıklarla parça değişimi de gerektirebilen bir kontroldür. 10 bin km’de bir, 15 bin km’de bir ya da 20 bin km’de bir gibi aralıklarla yapılan periyodik bakım, motorun daha uzun ömürlü olması ve güvenli sürüş için çok önem arz etmektedir.

ONARIM

ONARIM

Mekanik Sistem Onarımları

Aracınızdaki mekanik bileşenlerle ilgili sorunları çözmek ve gidermek için Mirsan Oto Profesyonel Uzman ekip ve servis ağımıza güvenebilirsiniz.

Egzoz sisteminden amortisörlere ve dişli kayış değişimine kadar her şeyi tekrar çalışır duruma getirmek için buradayız. Uzun yıllardır otomotiv sektöründe edinmiş olduğumuz tecrübeler ışığında, donanımlı ve profesyonel uzman ekibimizle,en yeni test ekipmanlarını kullanarak, gerekli teknik verilere erişim sayesinde, aracınızda gerek duyulan her türlü mekanik sistem arızasının giderilmesini hızlı ve profesyonel şekilde yapabilir, parça değişimi gereksinimlerinde orijinal ekipman standardında yedek parçalar kullanırız.

Egzoz sistemi, bir araçtaki en önemli mekanik bileşenlerden biridir. Ön veya arka susturucu arızalıysa yüksek yakıt tüketimine ve uzun vadede motor hasarına yol açar. Bu sistem titrediği ve sürekli olarak harici etkilere maruz kaldığı için zaman içerisinde korozyon hasarı veya titreşim kaynaklı hasarlar oluşabilir. Bu hasarların oluşumunu önlemek ya da mevcut hasarı gidermek için Mirsan Oto olarak sizler hizmet vermekten memnuniyet duyarız.

Süspansiyon Sistemi

Yoldan gelen darbe ve titreşimlerin, sürücü ve araç gövdesine geçmesini engelleyen, aracın yol tutuşunu, lastiklerin yola sürekli temasını ve sürüş güvenliğini sağlayan süspansiyon sistemidir.

Amortisörler

Amortisörlerdeki sorun, fren mesafesini %20'ye kadar artırabilir ve lastik aşınmasını önemli ölçüde artırır. Tutunmayı azaltır ve viraj alma sabitliğini bozar. Düzenli aralıklarla amortisörlerinizi Mirsan Oto’nun donanımlı profesyonel operasyon ekibi tarafından incelenmesini tavsiye ederiz.

Fren ve Amortisörler

Güvenli bir sürüş için en önemli unsur aracın fren ve süspansiyon sisteminin kontrolleridir. Aracın emniyetli bir biçimde durmasını sağlayan fren diskleri ve fren balataları ile aracın zemin ile sürekli temasını sağlayan amortisörler, ön düzen takımıı, rot başı ve rotiller bu sistemlerin ana parçalarıdır.. Fren ve süspansiyon sistem kontrolleri kapsamında, araçların ön ve arka fren balataları, kampana ve disk düzenini,debriyaj balatası kavrama kontrolü, fren merkezleri,fren hortumları, fren hidrolik seviyeleri ile amortisörlerin durumu kontrol edilerek güvenli sürüş için son derece önemli olan bu elemanların durum tespiti ve gerektiğinde Mirsan Oto Profesyonel Operasyon Ekibi tarafından müşteri bilgisi dahilinde parça değişimi yapılmaktadır.

Mekanik Frenleme Sistemlerinin Bakımı Ve Onarımı

Kusursuz çalışan bir frenleme sistemi kendi aracınız ve yoldaki diğer araç ve kullanıcıları için de hayati önem taşır. Bu sebeple kendinizi emniyete alıp, tüm sistem bileşenlerinin durumunu düzenli aralıklarla kontrol ettirin.

Mirsan Oto olarak ,fren balataları, fren diskleri ve fren sıvısı gibi tüm aşınan parçaların durumunu kontrol ederek, gerekli profesyonel değişim hizmeti sunmaktan memnuniyet duyarız.

Fren disklerinde, egzoz sisteminde korozyon gözlenebilir ve ayrıca şanzıman yağını da etkiler. Ancak bu tip aşınmalar her zaman hemen fark edilemediğinden otomobilinizi düzenli olarak kontrol ettirmeniz gerekebilir. Aksi takdirde oluşan hasar pahalı onarım işlemlerine yol açabilir.

AMORTİSÖR

AMORTİSÖR

Süspansiyon sisteminin en önemli parçaları olan amortisör ve yaylar, yoldan gelen darbeleri emer ve lastiklerin yer ile temasını sağlamlaştırır. Bu sayede yol tutuşu artar, direksiyon hâkimiyeti maksimum düzeyde olur.

Amortisör değişim zamanı
Yol tutuşunda zayıflama
Sürüş sırasında yoldan gelen darbelerin araç içinde hissedilmesi
Sürüş sırasında tümseklerden geçerken araçtan ses gelmesi ve yaylanması

Amortisör kapalı sistem çalışan presli bir parçadır. Parçalarına ayırmak mümkün değildir. Bu nedenle arıza durumunda tamir edilemez, amortisör değişimi gerekir.

Amortisörleri aşınmış olan araç’ta;
Aquaplaning (ıslak zeminde kızaklama)
Fren mesafesinin uzaması
Lastiklerin aşınması sebebiyle yol tutuşunda azalma
Viraj ve dönüşlerde savrulma
Yan rüzgarlardan olumsuz etkilenme

Araçta istiap haddini aşan yükleme, hatalı sürüş tekniği, kötü yol şartları ve aracın süspansiyon sistemlerinde bilinçsizce yapılan modifikasyonlar amortisörün kullanım ömrünü azaltır.

Amortisörler belli teknik özelliklere sahiptir.

Amortisörün güvenlik ve konfor unsurlarını her yol şartında sağlayabilir olması gerekmektedir. Sürücü kullanımı ve dış çevre koşulları belirleyici olmaktadır. Yoldaki çukurlardan veya tümseklerden yüksek hızla geçildiğinde ve bu durum sıkça tekrarlandığında amortisörün performansı olumsuz yönde etkilenir ve ani performans kaybı, hatta amortisörde yağ kaçağı meydana gelir ve amortisörün bozulması kaçınılmazdır. Bu sebeple çukur ve kasislere dikkat edilmemesi sonucu amortisörlerin bozulması kaçınılmazdır.

Amortisörler;

Aks rulmanının erken aşınmasını engeller,
Diferansiyel dişlisini korur,
Direksiyon kutusunu ve süspansiyon sistemini korur,
Helezonların yumuşamasını önler,
Kauçuk burçların ömrünü uzatır,
Lastiklerin erken ve bölgesel aşınmasını engeller,
Mafsal istavrozunu korur,
Rotilin erken aşınmasını engeller,
Şanzıman dişlilerinin korunmasını sağlar.

Amortisörlerin, ortalama her 20.000 km.de bir kontrol ettirilmesi kazalara karşı can ve mal güvenliğinin sağlanması açısından çok büyük önem taşımaktadır.

Zamanla amortisör parçaları aşınır ve sürücüler bunun yaratacağı olumsuzlukları tespit edemediği gibi gerçek tehlike işte burada başlar ve bu durum kazalara sebebiyet verebilir .Amortisörlerin tamiri mümkün olmadığından her 20000 km’de bir bakım yaptırmak önem arz etmektedir

FREN

FREN

Fren ve süspansiyon sistemi, güvenli sürüş için en önemli unsurlardan biridir. Aracın emniyetli bir şekilde durmasını sağlayan fren diskleri ve fren balataları ile aracın zemin ile sürekli temasını sağlayan amortisörler, ön düzen takımı, rot başı ve rotiller bu sistemlerin temel elemanlarıdır.

Mirsan Oto ‘da aracınızın fren ve süspansiyon sistem kontrolleri,ön ve arka fren balataları, kampana ve disk tertibatları, fren merkezleri, fren hortum ve hidroliği seviyeleri ile amortisörlerin durumu kontrol edilerek güvenli sürüş için önem arz eden bu elemanların durum tespitinin ardından gerekli durumlarda müşteri bilgisi dahilinde parça değişimi yapılmaktadır.

Fren Balataları

İncelmiş ve aşınmış balatalar fren disklerinize zarar verebilir ya da ani fren anında aracınızın kontrolünü kaybetmenize sebep olabilir.

Fren Diskleri

Kötü yol şartları ve engebeli arazide sıklıkla ani frenleme yapmak fren disklerinin aşınmasına neden olur. Diskler soğumak için zaman bulamaz ve aşırı ısıya maruz kalması sonucu diskler eğilir.. Disk eğilmesine neden olan başka bir etken de kalitesiz balata kullanımıdır. Kötü balata, fren disklerinin aşırı ısınmasına neden olarak tahribata yol açar. Kaliper doğru ayarlanmamışsa yine disk üzerinde kayma olur. Diskler aşınmışsa, balatalar düzgün frenlemeye gerektiği kadar basınç uygulayamazlar.

El Freni

El freni gergin bir tel vasıtasıyla, lastikleri anında bloke eder . Çalışmıyorsa bütün fren sisteminizin gözden geçirilmesi güvenliğiniz açısından doğru olacaktır.

Fren Hidrolik Yağı

Motor yağı ve suyu kadar fren hidrolik yağı da önem arz etmektedir. Zaman içinde eskir, değişir ve yenilenmesi gerekir. Bu yenileme işlemi disk ya da balatalar değiştirilirken ya da 2 yılda bir yapılması uygun olacaktır.

Fren Sistemi

Motorlu araçların hızını azaltmak ve durdurmak için kullanılır. Hidrolik fren sistemi kullanımı en yaygın olan fren sistemidir. Kampanalı ve diskli fren mekanizmaları, hidrolik basınç, hidrolik piston, fren balatasıyla, tekerleği yavaşlatır ve durdurur. Fren sistemi, balataları diske sürterek, hareket enerjisini ısı enerjisine çevirir. Ağır yük taşıyan ticari araçlarda havalı(pnömatik) fren sistemleri kullanılmaktadır.

Taşıtı kullanan kimse ani bir tehlike ile karşılaşınca taşıtı mümkün olduğu kadar kısa bir zamanda ve mesafede durdurmak zorunda kalır, bu şekilde durma haline maksimum frenleme denir. Frenleme kuvveti maksimum olduğu zaman durma mesafesi ve durma zamanı minimum olur.

Otomobil fren sisteminde kullanılan seramik diskler frenleme sırasında yüksek ve sabit bir sürtünme düzeyi sağlar. Disk frenler sayesinde frenlemede ısı sorunu kalmaz ve hem fren mesafesi azalır hem de fren gücünde ısınmadan kaynaklanan azalma olmaz. Seramik diskler yüksek ısıya dayanıklı olup daha çabuk soğumaktadır. Toz tutmadığı için tekerleklere ve disklere toz yapışma riski ortadan kalkar, fren sesi azalır. Güçlü bir frenleme sağladığı için duruş mesafesini kısaltır. Normal disklere oranla %50 hafif,4 kat daha dayanıklı bir alaşımdır. Balatalar yoldaki suyu emmediği için ıslak zeminde son derece güvenlidir.

Karbon seramik fren diskleri geleceğin otomobil fren sistemi teknolojisi açısından çok önemli bir yere sahiptir. Formula 1 araçlarında da kullanılan seramik diskler 1999 yılında Porsche tarafından geliştirilmiştir. PCCB (Porsche Ceramik Composit Brake) adıyla anılan sistem yüksek performanslı lüks otomobillerde kullanılmaktadır.

Otomobil fren sistemi bir otomobilde ilk kez 1967 yılında İngiliz üretici Jensen tarafından hayata geçirilmiştir. Anti-Patinaj Sistemleri (ASR)1987 yılında piyasaya sürülmüştür. ASR sistemi ilk kalkışta ve hızlanmada, tahrik tekerleklerinin aşırı dönmesini engelleyerek, aracın güvenli hareketini sağlayan ETC (Electronic Traction Control) olarak da bilinir.

FREN SİSTEMLERİ

FREN SİSTEMLERİ

ABS (teker antiblokajı) tekerleklerin kilitlenmesini önleyen bir fren sistemidir. Frene önce güç uygulanır ardından bu güç geri çekilir. Böylece fren kilitlenmez ve direksiyonu çevirdiğinizde araç yön alabilir.

ESP (Elektronik Stabilite Programı) sürücü ani direksiyon manevrası yaptığında devreye girer. Bu sayede aracın yola tutunabilirliği artar ve araç gitmek istenen yöne doğru düzelir.

EBD elektronik fren dağılım sistemidir. Ani fren yapıldığında ön tekerleklerde kuvvet fazlalaşırken arka tekerleklerde tam tersidir. Arka tekerleklere basınç uygulayarak ön ve arka tekerlekler arasında denge kurar.

DSC dinamik denge kontrolüdür. ABS ile ortak çalışan bir sistemdir. Virajlarda aracın kayması veya savrulması durumunda motorun gücünden yararlanarak aracın kontrolünü sağlar.

ASR patinajı önleyici bir sistemdir. Gaza basıldığında tekerlekler oldukça hızlı dönmeye başlar. ASR sistemi bunu fark ederek tekerleğe basınç yapar ya da motoru devre dışı bırakarak tekerleklerin hızında dengeyi sağlar.

Diferansiyel

Diferansiyel, arkadan itişli ve önden çekişli arabalarda kullanılmaktadır. Arkadan itişli araçlarda diferansiyel arka dingilde ortada, önden çekişli araçlarda ise diferansiyel vites kutusu ile bir arada tek bir gövdede bulunmaktadır. Diferansiyel, şanzımandan aldığı dönüş hareketini hızı azaltıp, torku yükselterek tekerleklere iletmektedir. Diferansiyel, iki tahrik tekerleğinin istavroz dişlileri sayesinde virajlarda dönmesini sağlar. Arazi araçlarında kilitlenebilir diferansiyel kullanıldığından düşük hızlarda her iki tekerleği bir birine kilitleyerek aynı hızda dönmesini ve patinajdan kurtulmasını sağlar.

Diferansiyel nedir ve nasıl çalışır, Diferansiyel kısımları ve diferansiyel çeşitleri hakkında ayrıntılı bilgi almak için burayı tıklayabilirsiniz.>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>

Rot Başı Değişimi

Direksiyon kutusundaki hareketin tekerleklere iletilmesini sağlayan rot başları zamanla aşınır ya da boşluk yaparlar. Bu parça genellikle kısa ve uzun rot kolu ile bir adet rot başından oluşur. Rot kolunun ucuna vidalanan yuvarlak yapıdaki parçaya da rot başı denir. Bu parçanın ana işlevi direksiyon kutusuna uygulanan hareketin sonucunu sağlamaktır. Düzgün olmayan yol zemininde araç kullanmak ve direksiyon sistemini zorlamak aşınmanın ana sebebidir.

Rot başının değişimi araç ve sürücü güvenliği açısından yapılması tavsiye edilirken değişimde iki baş birden yenilenmeli ve işlem bittikten sonra da rot ayarı yapılmalıdır.

Fren kaliperi, zamanla paslanabilir ya da işlevini yitirebilir. Frene bastığınızda araçta sağa sola çekme oluyorsa sorun kaliperlerde olabilir. Bu durumda fren kaliperi değişimi yapılması gerekir.

Rotil

Araçlarda ön tekerlekler bir porya parçasına bağlı olarak bulunur. Tekerlekten aldığı gücü absorbe eder ve tekerleklerin salıncağa bağlı kalmasını sağlar.Yuvarlak yapılı rotil, zamanla aşınabilir ya da boşluk yapabilir. Özellikle kötü arazi koşullarında araç kullanmak rotili zorlar . Yuvarlak yapılı rotil parçasını kaplayan kauçuk malzemeyi kaldırdığınızda bu parça ileri geri hareket ediyorsa arızalanmış demektir.

Rotil arızası:

Araç tekerlekleri kamber yapıyorsa,
Çukura girip çıkarken ses duyuluyorsa,
Kasiste araçtan ses geliyorsa Oto lastikleri içten dışa oranla daha fazla aşınıyorsa,
Aniden gaza ya da frene bastığınızda “tak” sesi geliyorsa rotil boşluk yapmış olabilir.

Aks

Diferansiyelden aldığı dönüş hareketini, tekerleğe ileten çelik mildir. Dingil ya da aks yalnızca eğilme gerilmelerinin etkisinde kalan, burulma gerilmelerinin etkisinde olmayan destekleme elemanıdır.

Motorlu taşıtların her biri bir aks üzerinde konumlanır. Aks, bir araçta hareketi karşılayan bölge olduğundan tekerleklerle direksiyon arasında köprü görevi gören yapıdır ve çubuk görünümündedir. Direksiyonun hareketini karşılar, tekerleklere sabit konumdadır.

Vitesten gelen etkiyle oluşan tork şafta iletilir, bu hareket enerjisi de diferansiyel dişlileri aracılığıyla aksa aktarılır. Yarım serbest ya da tam serbest gibi farklı çeşitleri olan parça, aldığı hareket enerjisini tekerleklere iletir. Böylece dönme, ilerleme, geri gitme gibi tekerleklerin gerçekleştirmesi gereken eylemler gerçekleşir.Aksın bozulma nedenleri arasında sürücü kullanım hatası en yaygın olanıdır.

Direksiyon Sistemi

Direksiyon sistemi, aracın sürücü tarafından yönlendirilmesini sağlayan araba parçasıdır. Direksiyon simidiyle oluşturulan döndürme kuvveti, direksiyon dişli kutusu tarafından kuvvet arttırılarak ve doğrusal harekete dönüştürülerek, direksiyon rot kolları üzerinden tekerleklere iletilir. Hidrolik ve elektrik yardımlı direksiyon sistemleri en yaygın kullanılan çeşitleridir.

Direksiyon Kutusu

Aracı istediğimiz yöne çevirmemizi sağlayan komutu direksiyon simidi ile veririz. Bu komut, ile birlikte farklı parçaların uyum içinde çalışması sonucunda tekerleklere ulaşır ve çevirdiğimiz yöne doğru tekerlekler döner. Araç kullanırken çok gibi görünse de gerçekleştirdiğimiz bu eylemin arkasında direksiyon kutusu, direksiyon mili, direksiyon kolonu, direksiyon dişli kutusu, uzun ve kısa rot, aks taşıyıcı gibi pek çok parçanın uyumlu çalışması vardır. Direksiyon kutusu, bir aktarım organıdır. Hidrolik veya elektrikli bir sistemle direksiyon milinden aldığı hareketi rot miline aktarır. Buradaki mil ve pompa da direksiyon kutusunun işlevine destek olan diğer yakın parçalardır. Direksiyon kutusu değişimi gerektiren arızalar genellikle sürüş esnasında kendini belli eder. Direksiyon kutusu boşluk oluşması, direksiyon mafsalı aşınması ya da rot başı boşluğu, direksiyon kutusu içindeki dişlilerin okside olması gibi arızalar oluşabilir. Bunun en net belirtisi direksiyon simidini çevirdiğinizde çıkan seslerdir. Genellikle direksiyon yağı eksikliği kaynaklı olarak direksiyon sertliği de konuyla ilgili bir arızadır.

El Freni Teli

El freni, fren sistemi, oto lastik gibi parça arızaları, sürüş güvenliğini tehlikeye atabilir. Araç ve sürücünün güvenliği açısından çok önemli bir parça olan el freni içindeki tellerin kullanıma bağlı olarak zaman içerisinde aşınması ihtimaline karşı kontrol edilmesi gerekir. Aşınma ve kopma varsa mutlak suretle değişim yapılması gerekmektedir. Mirsan Oto Profesyonel Operasyon Ekibi memnuniyetle bu konuda aracınızın check up ve fren teli değişimini yaparak size güvenli sürüş konforu sağlayacaktır.

Helezon Yay

Helezon yaylar, yol ile araç arasında güç emme noktası oluşturarak araç gövdesini koruyan süspansiyon sisteminin önemli bir parçasıdır. Makas ve helezon şeklinde iki farklı türü vardır. Zamanla yaylar eskiyebilir, aşınma, kopma, gevşeme ya da sertleşme şeklinde olabilir. Makas yay, daha çok ağır vasıtalarda kullanılır ve aracın tipine göre kalınlık ve uzunlukları değişebilmektedir. Amortisör ile ilişkili olup yoldan gelen kuvveti absorbe eder. Helezon yayın kalitesi yol tutuşuna etki ettiğinden güvenli sürüş açısından çok önemli bir parçadır.

Rot Kolu

Rot mili olarak da bilinen rot kolu, rot başına bağlı olan mafsallı bir parçadır. Vidalarla rot başına ve direksiyon kutusu tarafına bağlı ve direksiyonu sağa sola çevirdiğinizde tekerleklerin de aynı yöne dönmesi için gereken bağlantıyı sağlayan parçadır. Direksiyonda titreme, sürüş halindeyken sağa sola çekme, manevra yaptıktan sonra geri toparlayamama gibi sorunlar rot kolu arıza belirtileri olabilir. Dengeli sürüş için çok önemli olan bu parça, güvenli sürüş ve aracın performansı için kullanım süresine bağlı olarak gerektiğinde değişimi sağlanmalıdır. Değişim tamamlandıktan sonra rot ve balans ayarı da yapılmalıdır.

Motor arıza tespit ve inceleme

Teknik olarak gelişen dünya teknolojilerine ayak uyduran otomotiv sektörü ile birlikte araçlarda giderek daha karmaşık hal alan sistemlerin kullanılması ve motor bölmesinde sürekli artan elektronik ekipman miktarı nedeniyle Mirsan Oto, alanında uzman operasyon ekibi ve gerekli teknolojiye sahip cihazlarıyla her zaman en son teknolojileri kullanır. Gelişmiş ve güncel test cihazları ve özel yazılımlar, uzman operasyon ekibimizin arızaları hızlı bir şekilde bulup profesyonel olarak düzeltmesini sağlar.

Günümüz araçlarında kullanılan enjeksiyon sistemleri son derece hassastır, düzenli bakım yapılmazsa teknik sorunlarla karşılaşılması olasıdır. Mirsan Oto profesyonel operasyon ekibi motor yönetim sistemleri ve yüksek basınçlı enjeksiyon sistemleri konusunda geniş bilgiye ve teçhizat donanımına sahiptir.

MOTOR

MOTOR

Motor, yakıtın yanmasıyla oluşan kimyasal enerjiyi hareket enerjisine çeviren otomobilin en önemli parçasıdır.

Otomobil motorlarının birden farklı çeşidi ve özelliği vardır. Motorlar kendi aralarında zamanlamasına, yakıt tipine, yanma yerine, yapım özellikleri ve silindir sayısına göre farklılıklar göstermektedir.

Benzinle çalışan motorlu araçlarda, benzinin hava ile bir araya gelmesiyle birlikte yanma meydana gelir. Benzin ve oksijenin birleşmesiyle motor silindirlerinin içinde bir kıvılcım ortaya çıkar. Daha sonra ateşlemenin ardından patlama gerçekleşir. Patlamayla birlikte gerçekleşen basınç sonrasında piston tarafından hareket enerjisine çevrilir.

Araba motor çeşitlerinden bir diğeri de dizel yakıt ile çalışan araçlardır. Çalışma prensibi benzinli motor gibidir. Mazotla oksijenin karışmasıyla motor silindirlerinin içinde kıvılcım ortaya çıkar ve sonrasında ateşleme meydana gelir ve patlama olur. Aynı benzinli araçta olduğu gibi patlamanın ardından ortaya çıkan basınç piston tarafından hareket enerjisine dönüşür.

Silindir sıralanışı ve sayısına göre olan motor çeşitleri de vardır. İki silindirli ile başlayan motorlar 10 ve 12 silindire kadar çıkar. Araç motor performansları 10 ve 12 silindirli motorlarda en yüksek seviyededir.

Sürekli gelişen teknoloji ile birlikte motorlar, kendi içinde hava besleme sistemine göre de ikiye ayrılır: Turbo ve atmosferik motorlar. Günümüzde artık turbo teknolojinin sıkça kullanılmasıyla birlikte atmosferik motorlar pek fazla tercih edilmemeye başlandı. Bunun en büyük nedeni turbo motorların maliyetinin, üretiminin daha ucuz olması ve motordaki oksijeni silindirlerin içine ileten turbo motorlar sayesinde çok daha ileri seviyede güç ve tork elde edilmesidir.

Tüm bunların dışında otomobillerin yakıt enjeksiyonunu tarif eden ve genelde araba modellerinde öne çıkan motorlar önemli bir diğer ayrıntı olarak ele alınabilir. Araba motoru yakıt enjeksiyon sistemini ifade eden FSI Motor (Fuel Stratified Injection) yakıt kullanımını en az seviyede tutarken TSK motor (Turbo S Stratified Injection) ise düşük hacimle daha yüksek seviyede güç üreten motorlardır. Bunlara ilaveten farklı markalaraltnda benzer prensiplerde çalışan TFSI Motor (Turbo Fuel Stratified Injection), GDI (Gasoline Direct Injection), T-GDI Motor sıralanabilir.

Hemen hemen tüm araçlarda yakıtı hareket enerjisine dönüştürmede, 4 zamanlı ya da darbeli yanma silindir motoru kullanılmaktadır. Bahsedilen 4 zamanlı yanma prensibi, ”Otto Deviri” (döngüsü) ismi ile de bilinmektedir. Bu prensip, 1867 yılında Nikolaus Otto tarafınca bulunmuştur.

Dört zamanlı yanma prensibi
Giriş Zamanı
Sıkıştırma Zamanı
Yanma Zamanı
Çıkış Zamanı
Emme Zamanı

Buji

Buji, motordaki yakıt ve hava karışımının patlaması için gerekli olan ateşlemeyi sağlamak amaçlı kıvılcımı üreten parçadır. Ateşleme işleminin gerçekleşmesi için, bujilerin doğru zamanda çalışması gerekmektedir.

Supap

Giriş ve çıkış valfleri olarak isimlendirilen valfler(supaplar), hava ve yakıt karışımının zamanında giriş ve çıkışını sağlamaktadır.

Piston

Silindir içinde, yukarıya ve aşağıya doğru hareket eden, silindire çok benzeyen bir parçadır.

Piston Halkaları

Piston halkaları, pistonun dış kenarı ve silindirin iç kenarı arasında kaymasını sağlayan parçadır. Sıkıştırma ve yanma aşamaları sürecinde, işlemin gerçekleştiği kısma yakıt ve hava karışımının girmesini/çıkmasını ve yanma kısmına yağ sızıntısını da engeller.

Günümüz arabalarında,aralıklı zamanlarda yağ yanması gerçekleşmektedir. Araç motorunun ve piston halkalarının zamanla aşınması sebebiyle araç yağının 1500 kilometrede bir değiştirilmesi uygun olacaktır. Aracınızın yağ değişimini Mirsan Oto Profesyonel Operasyon Ekibi’ne güvenle yaptırabilirsiniz.

Piston Kolu

Piston kolu, krank mili ve piston parçaları arasında bağlantıyı sağlamaktadır. Piston kolunun her 2 ucu da dönebilmektedir. Böylelikle pistonun hareketlerine göre açısı da değiştiğinden krank milini döndürür.

Krank Mili

Döngüsel bir hareket sağlamak amaçlı, pistonun yukarıya ve aşağıya doğru hareket etmesini sağlayan parçadır.

Yağ Haznesi

Krank milini çevreleyen, içinde bir miktar yağ bulunduran parçadır.

Sıra Tipi Motorlar

Sıra tipi motorlarda silindirler aynı düzlem üzerinde yer alır ve yan yana sıralıdır. Silindir sayısı sıralı motorlarda iki ile beş arasında değişir. Sıralı motor tipi en çok kullanılan motor tiplerinden biridir.

V Tipi Motorlar

V tipi motorlarda silindirler V harfi oluşturacak şekilde iki sıra olarak dizilir. Bu sebeple silindir sayısı her daim çift sayıda olmak zorundadır. V tipi motorlarda genellikle dört, altı ve sekiz silindir kullanılır. Bu sebeple günümüzde kullanılan araba modellerinin çoğunda v tipi motor bulunmaktadır.

Motorlarda iki çeşit ateşleme yöntemi vardır.Nicola Tesla’nın icat ettiği buji motordaki yanma odasında bulunan yakıtı hava ile birleştirerek kıvılcım çıkararak yakıtın yanmasına ve motorun ateşlenmesine sebep olan parçadır. Bir diğer ateşleme yöntemi ise sıkıştırma yöntemidir. Bu yöntemde buji gibi bir parça motorda bulunmuyor. Yüksek basınç ve sıcaklık ile sıkıştırılan yakıt kendi ateşleniyor.

Yakıtın ateşlenme sürecine göre motorlar iki ve dört zamanlı olarak ikiye ayrılır. Emme, sıkıştırma, yanma ve egzoz süreçlerini iki zamanlı motor emme ve sıkıştırma, yanma ve egzoz olarak iki süreçte gerçekleştirirken dört zamanlı motorda hepsi tek bir süreçte gerçekleşmektedir.

Motor çalışırken oluşan sıcaklıktan zarar görmemesi için yapılandırılmış iki farklı soğutma sistemi bulunmaktadır. Anlaşılacağı üzere motoru su ve hava ile soğutarak motorun zarar görmesinin engellenmesi üzerine yapılandırılmış bir sistemdir.

Günümüzde kullanılan otomobillerin genelinde dört, altı ve sekiz silindirli motorlar tercih edilmektedir. Lüks ve yüksek performanslı spor arabalarda ise on, on iki ve on altı silindirli motor kullanılır. Motorlar kullandığı yakıt tipine göre farklılık gösterebilir. Benzinli ve dizel yakıtlı araçların ardından son yıllarda gelişen teknoloji ile daha ekolojik bir boyuta geçilip elektrik ile çalışan motor geliştirilmiştir. Birçok üretici bu yeni teknolojiyi kullanarak hybrid araçlar üretmişlerdir. Günümüz ekonomik şartların ve değişimin devamında kullanıcılar daha ekonomik olması sebebiyle araçlarındaki yakıt tipine LPG’li kullanımı da entegre ederek motorun gaz ile çalışmasını sağlamışlardır.

1- Benzinli Motorlar
2- Dizel Motorlar
3- LPG’li Motorlar
4- Elektrikli Motorlar

Kavrama Sistemi

Motorda üretilen dönüş hareketini şanzımana ileten veya aktarımını kesen motor parçasıdır. Şanzımanlar, vites değiştirmeler sayesinde motor devri çok yükselmeden yüksek hızlara çıkmamızı sağlar. Bu vites geçişlerinde motor ile şanzımanı birbirinden ayıran parça kavrama (debriyaj) sistemidir.

Kavrama çeşitleri içerisinde bulunan

– Mekanik (kuru) kavrama (baskı-balata),
– Hidrolik kavrama (tork konvertörü),
– Çok diskli çift kavrama (DSG),
– Çift kavrama diskli kuru kavrama (DSG-Powershift),

en yaygın kullanılan kavrama (debriyaj) sistemi türleridir.

Şanzıman

Şanzıman (vites kutusu), motordan, baskı balata (kavrama) ile aldığı hareketi istenilen tork değerinde, şaft veya diferansiyele ileten aktarma organıdır. Şanzıman motordan aldığı dönme enerjisini arabanın tekerleklerine ileten araba parçasıdır. Motorun çalışma döngüsünde arabayı hareket ettirmesi açısından, şanzıman büyük önem taşımaktadır. Şanzıman, motor rölanti devrinde çalışır durumdayken, arabanın sabit durmasını ve motorun aynı devirlerinde çeşitli hızlarda seyretmesini ve aynı şekilde arabanın geri hareket etmesini de sağlar.

Şanzıman çeşitleri

– Manuel Şanzıman
– Yarı Otomatik Şanzıman / Tek Kavramalı Şanzıman
– Tam Otomatik Şanzıman / Tork Tonvertörlü Şanzıman
– DSG Şanzıman / Çift Kavramalı Otomatik Şanzıman
– CVT Şanzıman (Sürekli Değişken Şanzıman)

 
#
Tamam